AD Navigation

"Gylling forsto fra første stund hvilke behov vi hadde, og allerede etter kort tid var en prototype klar."

Simen Christensen, R&D Manager, AD Navigation

(Bilde: Ad Nav)

AD Nav tok kontakt med Gylling i 2018, da de skulle utvikle det nye navigasjonssystemet: XR2
De hadde allerede erfaring med forskjellige batteripakker, men mente det ble feil å designe produktet rundt batteriet, og at de måtte starte i andre enden. De tok derfor et møte med Gylling, beskrev produktet, og diskutert fysisk plass og elektriske egenskaper.  

Vi tok en prat med Simen Christensen, som er R&D Manager i AD Navigation, for å høre hvordan de opplevde samarbeidet.

«Jeg husker det som at dere kom med utmerkede forslag allerede på første møtet, og at vi gikk derfra med en følelse av at vi allerede hadde 80% av designet til batteripakken. Vi bekymret oss for det med langtidsplanlegging og må si at vi følte oss veldig ivaretatt hos Gylling. Det var viktig for oss å velge battericeller som det ville være mulig å få tak i langt frem i tid. Og dersom den komponenten som vi valgte måtte byttes ut, så måtte det være mulig å få tak i en erstatning uten problemer. Det er mange komponenter i produktene våre, noe som gjør at vi alltid må tenke plan B. Gylling var med på den tankegangen.»

  • Hvordan var oppfølgingen etter det første møtet?

«Kort tid etter første møtet så fikk vi tilsendt en batteripakke som fantes allerede. Det var ikke engang Gylling sitt eget design, og det var ikke helt slik det skulle være, men nesten, og det viste seg å være et godt utgangspunkt. Etter litt testing fikk vi tilsendt nye protyper, for å tillate å teste fysiske størrelser. En ting er å se på et datablad, noe annet er å prøve batteriet eller batteripakken i applikasjonen den skal brukes i.»

  • Det er jo snakk om mobile enheter, så da er transport og sikkerhet viktig, hvordan håndterte dere det?

Vi kan naturligvis mye om batterier, men fokuserer mest på den elektriske biten, og vi kan ikke så mye om sikkerhet og transport, og hva som skal til for å få de nødvendige godkjenningene. Der opplevde vi at Gylling tok seg god tid til å hjelpe til for å få på plass det som trengtes. De er gode på prosjektledelse, og har vært i føringa, fra ide og helt frem til ferdig transportgodkjenning.

Det er en relativt intens prosess å lansere et nytt produkt, og vi jobbet som i en boble i 2 år. Batteripakken er bare «en liten del» av veldig mange problemer man må løse i en slik prosess. Så det er veldig deilig å ha en leverandør man vet man ikke trenger å følge opp.

På huset kaller vi Gylling er en «FIRE AND FORGET-leverandør. Man fyrer av gårde en epost til de, og så kan man egentlig bare glemme det, for man vet at Gylling tar seg av det.

  • Hvis du skulle oppsummere samarbeidet kort, hva ville du si?

Produktet blir nå brukt for å lose skip trygt i havn over hele verden (og Gylling var en viktig sparringspartner da vi skulle utvikle det.