Pga. branntilløp i våre lokaler vil det ta noe lenger tid å behandle ordre. Vi beklager de ulempene dette medfører for våre kunder.

Gylling Litium - sikkerhet

Gylling Litium-serien er utviklet i samarbeid med en av verdens største produsenter av litiumbatterier.
Sikkerhet Vårt største batteri (200Ah) i Gylling Litium-serien

Sikkerhet

Batteriene har lav vekt, høy syklisk levetid og kan både serie-og parallellkobles. 

Vi skriver om det under nyheter, selv om det er mer som en klassiker!

LiFePo4 eller «jernfosfat» som det ofte kalles er i utgangspunktet de sikreste Litium batteriene. LiIon batterier er bygget opp av mange celler som kobles i serie og parallell. Disse sveises eller skrues sammen for så å kobles til styringselektronikk som holder kontroll på batteriet. For å produsere et sikkert batteri er det avgjørende med god kvalitetssikring i alle ledd, både når det gjelder bygging av batteriet og kvaliteten på alle enkeltkomponenter.

Det vi har sett på våre fabrikkbesøk er at disse leddene kan variere. Våre batterier benytter runde celler som er de mest stabile og sikrer batteriet mot å svelle og bli deformerte.

Våre samarbeidspartnere

Kvalitet, sikkerhet og etiske retningslinjer er i fokus når vi skal velge samarbeidspartnere. Etter fabrikkbesøk og grundig testing av batteriene, inngikk vi avtale med en av verdens største LiIon produsenter om å distribuere deres LiIon batterier. Produksjon er inspisert og godkjent av oss og våre samarbeidspartnere.

Tester i eget laboratorium på Rud

Siden levetiden på batterier varierer kraftig, kjører vi våre egne sykliske tester i Gyllings laboratorium på Rud i Norge. Batteriet som har gått lengst i test er Gylling Litium.
I spesifikasjonen oppgis det en syklisk levetid på 3000 opp/utladinger med 1C, det vil si at på et 20Ah batteri lader/utlader vi med 20 Ampere. Våre egne tester bekrefter denne levetiden. 

Lading

Fordi batteriene i Gylling Litium-serien har lav indre motstand så kan de lades rekordraskt. Laderne vil som regel gå for fullt hele ladeperioden, så vi anbefaler derfor at man sørger for å ha litt luft rundt laderen. 
Det er viktig at det benyttes en lader som starter ladingen selv om spenning målt på batteriet viser 0volt, fordi batteriene kutter utladingen når spenningen har gått under 10Volt.  Velger man en Victron-lader vil dette alltid fungere. 

Dynamo

Vær oppmerksom på er at mange dynamoer ikke tåler lading med så mye strøm over lengre tid. Det er derfor viktig å enten ha en stor dynamo som tåler kontinuerlig høy last, eller å redusere ladestrømmen inn til batteriet. Her er det også viktig å passe på god lufting.

Kraftig lading i kulde

Lading i kulde skal man være forsiktig med, ved under 0°C skal man redusere ladestrømmen. 

Klikk her for å se alle produktene i serien.